
Enligt den gängse mediebilden håller våra duktiga, rekorderliga svenska hantverkare på att motas bort från sin försörjning av skumma, opålitliga hantverkare från öster. Hotet från öst anses vara stort och många tar chansen att baktala utländska hantverkare (när blev just den rasismen OK?) .
Jag håller just nu på att förska få ett litet trädäck byggt. Vi snackar 12 kvadratmeter trä, typ en stor platta som ska läggas på en liten grusplätt. Det låter sig knappt göras, verkar det som. Det är knappt jag vågar föreställa hur det skulle vara att stilla be om riktigt svåra stunts, typ byta ett kök eller en badrumsrenovering! Eftersom jag ändå vill tro på utveckling och framgång tänkte jag komma med några praktiska och användbara tips för hantverkare som vill behålla sin konkurrenskraft i dessa globaliseringstider.
1. Svara i telefonen
2. Om du inte vill svara telefonen är det jättebra att ha en hemsida och en mailadress.
3. Kolla mailen
4. Svara på mail
5. Bli inte arg på dem som ringer för att de stör/är dumma i huvudet som inte fattar att sommaren redan är fullbokad/ inte fattar att du inte tar såna jobb
6. Försök att begränsa tidsrymden som du "kanske har vägarna förbi och kan kolla på det" till något mindre än en vecka. Kanske snäva av det till onsdag förmiddag och för de flesta slutar förmiddag vid tolvsnåret,
defintivt före kl. 16.
7. Dyk upp samma dag som du har lovat.
8. Börja gärna jobba samma dag, att bara slänga ut lite verktyg, skräpa ner och knacka hål i en vägg räknas inte.
9. Försök att minimera uppenbara skador. Är det nödvändigt att spränga väggen i hallen för att komma fram? Måste den tas ner överhuvudtaget? Viktiga frågor att ställa sig innan sprängämnen appliceras och "-Tänt var det här!".
10. Enkel tumregel: Om skadorna kostar kunden mer än hela jobbet bör man nog helt avstå från projektet!
11. Överfakturera inte, i alla fall inte mer än 10%. Så lite vågar ingen bråka om huset står kvar.
12. El-ochvattenledningar finns ofta på ritningar, AV EN ANLEDNING! Spika, såga, borra inte i dem!
13. Alla kan göra misstag och många kunder har säkert stor förståelse för det. Den här förståelsen minskar dock om kunden samtidigt blir mordhotad, kallad könsord, får vassa verktyg riktade mot känsliga kroppsdelar och upplever en känsla av skräck och vanmakt.
LYCKA TILL MED RENOVERINGSSÄSONGEN, ALLIHOP!
Jag håller just nu på att förska få ett litet trädäck byggt. Vi snackar 12 kvadratmeter trä, typ en stor platta som ska läggas på en liten grusplätt. Det låter sig knappt göras, verkar det som. Det är knappt jag vågar föreställa hur det skulle vara att stilla be om riktigt svåra stunts, typ byta ett kök eller en badrumsrenovering! Eftersom jag ändå vill tro på utveckling och framgång tänkte jag komma med några praktiska och användbara tips för hantverkare som vill behålla sin konkurrenskraft i dessa globaliseringstider.
1. Svara i telefonen
2. Om du inte vill svara telefonen är det jättebra att ha en hemsida och en mailadress.
3. Kolla mailen
4. Svara på mail
5. Bli inte arg på dem som ringer för att de stör/är dumma i huvudet som inte fattar att sommaren redan är fullbokad/ inte fattar att du inte tar såna jobb
6. Försök att begränsa tidsrymden som du "kanske har vägarna förbi och kan kolla på det" till något mindre än en vecka. Kanske snäva av det till onsdag förmiddag och för de flesta slutar förmiddag vid tolvsnåret,
defintivt före kl. 16.
7. Dyk upp samma dag som du har lovat.
8. Börja gärna jobba samma dag, att bara slänga ut lite verktyg, skräpa ner och knacka hål i en vägg räknas inte.
9. Försök att minimera uppenbara skador. Är det nödvändigt att spränga väggen i hallen för att komma fram? Måste den tas ner överhuvudtaget? Viktiga frågor att ställa sig innan sprängämnen appliceras och "-Tänt var det här!".
10. Enkel tumregel: Om skadorna kostar kunden mer än hela jobbet bör man nog helt avstå från projektet!
11. Överfakturera inte, i alla fall inte mer än 10%. Så lite vågar ingen bråka om huset står kvar.
12. El-ochvattenledningar finns ofta på ritningar, AV EN ANLEDNING! Spika, såga, borra inte i dem!
13. Alla kan göra misstag och många kunder har säkert stor förståelse för det. Den här förståelsen minskar dock om kunden samtidigt blir mordhotad, kallad könsord, får vassa verktyg riktade mot känsliga kroppsdelar och upplever en känsla av skräck och vanmakt.
LYCKA TILL MED RENOVERINGSSÄSONGEN, ALLIHOP!
2 kommentarer:
OMG Vad har du råkat ut för snäckan? Kram!!!
Verkar som du har träffat samma firma som jag hade hemma i mitt badrum.
Skicka en kommentar